Menu

De Gevlebrug, een stukje geschiedenis in een nieuw stuk Amsterdam

In opdracht van aannemer Gebr. Beentjes GWW verzorgt Meesters In het natuursteen-restauratie aan de Gevlebrug. Deze iconische brug gaat de Pontsteiger met het Karlskrona-eiland verbinden en vormt de toekomstige oostelijke ontsluiting van de Houthaven.

In februari van dit jaar heeft Meesters In alle natuursteen elementen (417 stuks) afzonderlijk verpakt en getransporteerd van het Noorderhoofd naar onze werf in Tienhoven. Hier zijn alle elementen zorgvuldig gereinigd.

Na de reinigingswerkzaamheden is er begonnen met het inventariseren van de blokken. De blokken worden digitaal ingemeten met behulp van digitale meetoplossingen en vervolgens uitgewerkt als losse elementen in 3D. Hierna is bekend welke blokken op welke plek in de brug kunnen worden toegepast, welke moeten worden vermaakt en wat er eventueel nieuw geproduceerd zal moet worden.

De Gevlebrug

Na zeventig jaar actieve dienst achter het Centraal Station en twintig ledige jaren op een achterafterrein in de haven, wordt de Gevlebrug nu klaargemaakt voor hergebruik in de Houthaven.

Tot 2000 lag deze, door Amsterdamse School Architect Piet Kramer ontworpen, brug ten oosten van Amsterdam Centraal en overspande de Oostertoegang onder de naam Oostereinde hefbrug. Na jaren van opslag op het Noorderhoofd, keert deze terug op een nieuwe plek en met een nieuwe naam: De Gevlebrug in de Houthaven. Deze naam komt van het plaatsje Gevle (Gävle), net boven Stockholm, dat een belangrijke historische leverancier van het hout van de Houthaven was.

Planning

De werkzaamheden zijn gestart op 4 februari 2019 en duren ongeveer 1 jaar. De ruwbouw en de constructieve aansluiting van de brug op de Pontsteiger is in november 2019 gereed. Het zware opgeknapte stalen val (middendeel brug) komt naar verwachting dit najaar via water aan in de Houthaven. Begin januari 2020 gaat de Gevlebrug open voor verkeer en wordt dan ook voor bouwverkeer van en naar de Houthaven gebruikt. Als er geen bouwverkeer meer overheen hoeft, wordt tenslotte de rijbaan van de brug versmald.