Menu

Restauratie van een bijzonder Kröller-Müller kunstwerk

Sinds 2016 is het Kröller-Müller Museum bezig met een grootschalige en duurzame restauratie van het kunstwerk Jardin d’émail van Jean Dubuffet. Dit kunstwerk staat sinds 1974 in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum in Otterlo. Meesters In voerde een deel van deze restauratie uit. Het project staat onder leiding van de senior restaurator Beelden en Moderne Kunst van het museum, Susanne Kensche.

Het kunstwerk is 600 m² groot, samengesteld uit een hele lichte beton/stucanet constructie en afgewerkt met een coating. Het is een gestileerde tuin met zelfs een boom en twee struiken. Helaas ontstonden - door de complexiteit van het kunstwerk - al snel na de realisatie problemen, zoals scheuren in het beton, schade aan de verf en verstopte afvoeren.

Eerst is het kunstwerk schoongemaakt en voorzichtig ontdaan van de oude verflagen. Daarna zijn de mannen van Meesters In samen met firma Jahn de vele scheuren gaan restaureren. Belangrijk was dat het kunstwerk weer stabiel zou zijn, voordat de afwerklaag erop zou komen. Maanden heeft men gewacht met het aanbrengen van de afwerklaag om zo het kunstwerk de tijd te geven te drogen en zich te stabiliseren. Toen bleek dat er geen nieuwe scheuren meer ontstonden is Meesters In van start gegaan met het aanbrengen van de spuitmortel van Jahn. Door een speciale spuittechniek krijgt het kunstwerk weer zijn originele hobbelige structuur. De kunstenaar beoogde met deze afwerking een uiterlijk als polystyreenschuim.

“Het kunstwerk heeft een rots-structuur,” vertelt Jurgen Nederlof van Meesters In. ”Dat is wel wat anders dan betonspuiten tegen een rechte wand. Er zijn allemaal grote vlakken en rondingen. Dat maakt het moeilijker. Fysiek is het ook zwaarder. Je kunt niet rechtop staan, je staat altijd een beetje gebogen. Je moet immers naar beneden spuiten. Ook mogen er natuurlijk geen aanzetten te zien zijn, alles moet vloeiend in elkaar overlopen.”

“In het verleden zijn de schades op verschillende manieren gerepareerd” vertelt Jurgen verder “zelfs epoxy kwamen we tegen. Nu is gekozen voor één mortelsysteem van één fabrikant, afgestemd op deze specifieke constructie. De kunst voor ons was om alles weer tot één geheel in de originele structuur te krijgen.”

De werkzaamheden van Meesters In begonnen in september 2018. Omdat ze het herfstseizoen ingingen en er blad zou gaan vallen, is besloten om een tent over het kunstwerk te plaatsen. Op deze manier kon er doorgewerkt worden, zonder last te hebben van bladeren, wind, regen en vorst. De werkzaamheden werden onder geconditioneerde omstandigheden uitgevoerd. Met behulp van zes kachels werd de temperatuur in de tent constant gehouden, werd de luchtvochtigheid bewaakt en zo nodig beïnvloed.

Meesters In is klaar met haar werkzaamheden. Als blijkt dat de reparaties zich goed gehouden hebben, zal in de zomer van 2019 het kunstwerk weer voorzien worden van een matte witte coating. Daarna zal met heel veel zorg de zwarte belijning worden aangebracht.

Lees hier op de website van het Kröller-Müller Museum meer over de restauratie.